10. října 2024
Kategorie: Geek

Jaká je denní spotřeba dat uživatelů internetu a které aplikace ji ovlivňují nejvíce?

Denní spotřeba dat na internetu se stále zvyšuje. V současné době dosahuje průměrná denní spotřeba dat jednoho uživatele přibližně 4,2 GB. Tento nárůst je způsoben zejména rostoucím počtem zařízení připojených k internetu a stále oblíbenějšími platformami pro sledování videí a sociální média. Mobilní zařízení generují třetinu celkového internetového provozu, zatímco pevná zařízení (například domácí wi-fi) se podílejí na dvou třetinách.

Podle analýzy společnosti Sandvine, kterou zveřejnila česká firma ComSource, zaměřující se na kybernetickou bezpečnost a datovou analytiku, se o více než dvě třetiny celkového internetového provozu dělí osm největších poskytovatelů obsahu, mezi nimi Google, Facebook a Netflix. Globální internetový provoz dosahuje až 33 exabytů denně.

Využití dat u mobilních a pevných zařízení

Rozdíly ve spotřebě dat mezi mobilními a pevnými zařízeními jsou značné. U pevných zařízení, jako jsou domácí počítače a wi-fi připojení, dosahuje denní spotřeba v průměru 15,7 GB, zatímco u mobilních zařízení je to pouhých 1,7 GB. To odráží i rozdílné způsoby, jakým uživatelé tato zařízení využívají. Na pevných zařízeních jsou největšími spotřebiteli dat videa, která tvoří 39 % celkové spotřeby. U mobilních zařízení jsou hlavními spotřebiteli dat sociální média, která zabírají 35 % denní spotřeby dat.

Zajímavým trendem je, že TikTok se na mobilních zařízeních rychle přibližuje Facebooku, co se týče spotřeby dat. Aktuálně se TikTok umístil na třetí příčce mezi mobilními aplikacemi, které nejvíce spotřebovávají data, a jeho obliba stále roste. Stejně jako Facebook ho denně používá více než třetina mobilních uživatelů.

Nejoblíbenější aplikace a jejich spotřeba dat

Mezi nejoblíbenější aplikace z hlediska spotřeby dat patří YouTube, který generuje 16 % spotřeby dat u pevných zařízení a 21 % u mobilních zařízení. Druhou příčku u mobilních zařízení drží Facebook s 18% podílem, zatímco u pevných zařízení je na druhém místě Netflix s podílem 12 %. Třetí místo u mobilních zařízení patří TikToku (15 %), zatímco u pevných zařízení je na třetí příčce Facebook (9 %).

Rostoucí význam uploadu je dalším zajímavým fenoménem. Zatímco u pevných zařízení se upload využívá hlavně k přenosu souborů a nahrávání videí, u mobilních zařízení je klíčovým faktorem sdílení obsahu na sociálních sítích.

Herní konzole a jejich náročnost na data

Další zajímavý aspekt internetového provozu představují herní konzole. Například Xbox, který využívá cloudové hraní, spotřebuje až 22 GB dat za hodinu. PlayStation, který je využíván k downloadům, má průměrnou spotřebu dat 11,3 GB, což je přibližně trojnásobek spotřeby dat služby Netflix.

Regionální rozdíly ve spotřebě dat

Z analýzy Sandvine také vyplývají regionální rozdíly v internetovém provozu. Ve všech regionech je největší položkou spotřeby dat video. Na první příčce u všech regionů dominuje aplikace YouTube. V Evropě a asijsko-pacifickém regionu je na druhém místě Netflix, zatímco v Americe tuto pozici zaujímá Amazon Prime a Netflix je až třetí. V asijsko-pacifickém regionu se na třetí příčce umístil Facebook, zatímco v Evropě je na třetí pozici britská platforma DAZN, specializující se na streamování sportovního a zábavního obsahu.

Co se týče uploadu, sdílení souborů je nejvýznamnější ve všech regionech. V Evropě a Americe následuje video a komunikace, zatímco v Asii je na třetím místě hraní her.

Líbil se ti článek? Sdílej jej přátelům: