
Rekordman ThrustSSC: první nadzvukový vůz na světě
Touha překonávat sama sebe i rekordy ostatních je člověku vrozena. A týká se nejen překonávání limitů vlastního těla, ale i těch technologických. Rekordy v rychlosti automobilů jsou zaznamenávány už od roku 1898, kdy se francouzskému hraběti Gastonu de Chasseloup-Laubatovi podařilo ve voze Jeantaud Duc jet více než 63 km/h. Jeho rekord padl už za měsíc a prolomeny byly i desítky dalších. Ten současný však drží už od roku 1997, kdy se Andy Greenovi podařilo překonat rychlost zvuku, ve voze ThrustSSC dosáhl rychlosti bezmála 1228 km/h.
Raketový pohon Rolls-Royce
K překonání rychlosti zvuku pochopitelně potřebujete speciální vůz, který má s běžně vyráběnými auty, včetně nadupaných sporťáků všeho druhu, jen málo společného. ThrustSSC pohání dva raketové motory Rolls-Royce Spey 205, které se běžně používají pro stíhací letouny.
Základní charakteristiky ThrustSSC jsou:
- Spotřeba: 5 500 l na 100 km, 18 l paliva za vteřinu
- Zrychlení z 0 na 1000 km/h: 16 vteřin
- Výkon: 102 000 HP
- Hmotnost: 10 600 kg
Speciální kola, speciální dráha
Vůz, který má jet takovou rychlostí, a který navíc váží více než deset tun, pochopitelně nemůže využívat běžné pneumatiky. ThrustSSC proto jezdí na speciálně vyrobených kolech z hliníkových slitin. A protože by lámání rychlostních rekordů nebylo možné realizovat na běžných dálnicích ani závodních okruzích, ThrustSSC se proháněl v poušti Black Rock v Nevadě. Ta je absolutně rovná a dostatečně prostorná, a proto na ní rychlostní rekord v roce 1983 překonal i starší bratr současného rekordmana, automobil Thrust2.
Muzejní kousek
Vzhledem k obrovským provozním nákladům i nebezpečnosti bohužel není možné, aby se v tomto automobilu pořádaly zážitkové jízdy. Koneckonců ho při pokusech o překonání rekordu z bezpečnostních důvodů řídil zkušený vojenský pilot. ThrustSSC je tak stejně jako starší rekordmani muzejním exponátem, naleznete jej v Anglii v Coventry Transport Museum.