Laurin & Klement: automobilka, které zlomil vaz požár
O firmě Laurin & Klement rádi říkáme, že je legendární českou či československou automobilkou. Pravdou nicméně je, že v zahraniční literatuře se o ní často mluví jako o rakouské společnosti, neboť vznikla již v roce 1895 v tehdejším Rakousko-Uhersku. Stáli za ní dva mladoboleslavští podnikatelé – knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin. Kromě aut zpočátku vyráběli také motocykly a jízdní kola. A právě jako továrna na bicykly automobilka původně vznikla.
Se Slavií proti Germanii
Byť šlo oficiálně o firmu rakouskou, motivace k jejímu vzniku byla čistě vlastenecká, i proto bylo první vyrobené kolo pojmenováno Slavia. Mělo konkurovat v té době rozšířeným kolům Germania. Národní apel pomohl dvojici Laurin a Klement prosadit se, ve středních Čechách a okolí se jejich kola skvěle prodávala a závod rychle rostl. Přibývaly také nové a nové modely kol i rozvážkových tříkolek.
Motocyklety, motocykly a automobily
K motorovým vozidlům se Laurin s Klementem dostávali postupně. Nejprve vyráběly motocyklety, tedy kola s pomocným motorkem pro jízdu do kopce, a později i motocykly. Možná vás překvapí, že o motocykly nebyl na přelomu devatenáctého a dvacátého století zájem a firma horko těžko hledala kupce. V roce 1905 pak výrobní linku opustil první skutečný automobil. Jmenoval se Laurin & Klement A, měl výkon sedm koní a svedl jet rychlostí až 40 km/h.
Osudový požár
V červnu roku 1924 bohužel areál továrny vyhořel, a přestože se podařilo zachránit většinu důležitého vybavení a obnovit výrobu, firma tuto pohromu nakonec nezvládla. O rok později byla proto prodána plzeňské akciové společnosti – Škodovým závodům, tedy dnešní automobilce Škoda.
I tak se dvojice Václavů nesmazatelně zapsala do historie českého automobilismu.
Mezi nejslavnější vozidla z dílny pánů Laurina a Klementa patří:
- Závodní vozy Laurin & Klement FC a FCR
- Automobil Laurin & Klement BSC
- Automobil Laurin & Klement A
- Motocykl Laurin & Klement Typ 1