28. března 2022
Kategorie: PR tipy

5 tipů, jak zlepšit koncentraci při práci a podat maximální výkon

Určitě cítíte, že pracovat na půl plynu nemá příliš smysl. Ale co si počít v případě, když se na svůj výkon nedokážete soustředit? Máme pro vás dobrou zprávu – vaše momentální psychické rozpoložení nemusí být trvalé. S koncentrací lze poměrně snadno pracovat a za krátkou dobu schopnosti posílit. Konkrétní tipy najdete v tomto článku.

1) Začněte ranním rituálem

Bezprostředně poté, co vyskočíte z postele a zatnete tipec řvoucímu budíku, si dopřejte několik „startovacích“ rituálů, které vás správně naladí na celý den. Jak s drahocennou chvilkou naložíte, je samozřejmě na vás. Můžete si vychutnat šálek ranního čaje, střihnout si sestavu v józe, meditovat – anebo dočíst další kapitolu zajímavé knihy.

Podle slavného amerického spisovatele Lea Babauty, odborníka na osobní produktivitu, je klíčové, abyste tuto fázi zvládli v naprosté samotě. Nenechte se proto zlákat čerstvou porcí zpráv – počkají na později, a když to bude nutné, přivstaňte si, abyste se vyhnuli spolubydlícím.

2) Vypracujte si seznam úkolů

Co je psáno, to je dáno. Když si pro každý den připravíte jasný „to do list“, získáte ucelenější představu o tom, jak bude vaše pracovní nasazení probíhat. Ovšem pozor – nemusí se jednat o sáhodlouhý seznam, který je prakticky nemožné stihnout. Napište si pouze několik nejdůležitějších úkolů, jejichž dokončení je skutečnou prioritou. V ideálním případě se bezprostředně po vytvoření nového seznamu vrhněte na první bod.

3) Automatizujte rutinní procesy

Automatizace dobře zpracovaných procesů vede k časové úspoře a zároveň prospívá soustředění, protože díky ní nebudete muset řešit maličkosti, které vás zbytečně odtrhávají od skutečně důležitých úkolů.

Jenomže to se snadno řekne – automatizovat. Jak ale danou myšlenku uvést do praxe? Začněte používat nástroje, které mají automatizaci v popisu práce. Spoustu starostí vám ušetří CRM nebo kvalitní účetní systém, pomyslnou třešničkou na dortu pak může být správně odladěný informační systém.

4) Soustředění průběžně posilujte

I když se na práci dobře připravíte, počítejte s tím, že úroveň koncentrace za nějakou dobu klesne. Ale přestože není ve vaší moci zcela eliminovat všechny rušivé podněty, můžete soustředění snadno obnovit. Jakmile pocítíte narušení pracovní flow, naordinujte si krátkou pauzu a jděte si vyvětrat hlavu. Po návratu k pracovnímu stolu pokračujte v plnění úkolu.

5) Rozporcujte si pracovní dobu na více částí

Koncentraci si udržíte mnohem déle, pokud ji budete průběžně střídat s jinou činností. V podstatě jde o stejný princip jako v posilovně, kdy delší fázi cvičení střídá kratší fáze odpočinku. Najděte si ideální poměr soustředění (tzn. doby, kdy intenzivně pracujete na úkolu) a odpočinku (formu si určíte sami). Někomu vyhovují delší úseky (45 min. koncentrace a 15 min. relaxace), jinému naopak kratší (30 min./5 min.).

Nezapomeňte, že si perfektní soustředění neosvojíte bez adekvátní motivace. Po každém dni se proto odměňte něčím, co vám dělá radost a zároveň poslouží jako „oddělovač“ pracovního života od osobního.

Líbil se ti článek? Sdílej jej přátelům: