09. srpna 2024
Kategorie: Motorista

Ruční brzda: Pro některé noční můra, pro jiné nezbytnost

Ruční brzda, někdy zvaná také parkovací brzda, je v automobilu jedním z těch prvků, které často bereme jako samozřejmost. Až do okamžiku, kdy nám auto nedrží na kopci nebo se brzda zasekne uprostřed zimy. Pojďme si rozšířit obzory a přiblížit, jak ji bez problémů používat.

Kdy a proč vlastně ruční brzdu používat?

Ruční brzda má své stálé místo v arzenálu každého řidiče, a to nejen při parkování na kopci. Její hlavní funkcí je zajistit vozidlo proti nechtěnému pohybu, když je motor vypnutý. Ale pozor, používat ji byste měli vždy, nejen při parkování na kopci. Pomáhá totiž odlehčit parkovací západku v převodovce a udržovat tak mechanické součásti ve skvělé kondici.

Běžné problémy a jak se jim vyhnout

Mnoho řidičů si stěžuje, že jejich ruční brzda buď nedrží, nebo naopak, že je zaseknutá. Klíčem k prevenci je pravidelná údržba. Zkontrolujte, zda není lanko brzdy zkorodované nebo zda se nevyskytují jiné mechanické závady. V zimě je důležité ruční brzdu pravidelně používat, aby se předešlo jejímu zamrznutí. Pokud je brzda zaseknutá a venku mrzne, doporučuje se nechat auto, pokud možno, několik hodin v teple, například v garáži.

Jak správně používat ruční brzdu?

Ruční brzdu byste měli zapínat vždy s mírně sevřeným pedálem brzdy. Tím zajistíte, že na brzdu nepůsobí žádné nepříznivé síly a zároveň umožníte, aby se brzda rovnoměrně uchopila. Při jejím zapínání nikdy nepoužívejte přílišnou sílu – stačí pevný, ale jemný tah. A nezapomeňte, ruční brzdu vypnout před jízdou! Zdá se to zřejmé, ale na zapomenutou ruční brzdu „upozorní“ teprve zápach spálených brzd.

Co dělat, když ruční brzda selže?

Pokud se vám stane, že ruční brzda nedrží nebo ji nelze zapnout, je čas na návštěvu servisu. Často může jít o opotřebené brzdové čelisti nebo problém s lankem. V takových případech je lepší spoléhat na profesionály, než riskovat vlastní opravu, která by mohla skončit neúspěchem nebo dokonce nehodou.

Mýty a omyly kolem ruční brzdy

Existuje několik mýtů, jako například ten, že ruční brzdu byste neměli používat pravidelně, aby „neoslabila“. Opak je pravdou; ruční brzda je navržena k pravidelnému používání. Dalším rozšířeným omylem je přesvědčení, že u automatických převodovek ruční brzdu potřeba není. I když automaty mají parkovací pozici „P“, ruční brzda poskytuje dodatečné zabezpečení, zejména na nerovném terénu.

Ať už jste začínající řidič nebo zkušený matador silnic, ruční brzda by neměla být vaším nepřítelem. Se správným používáním a údržbou se stane neocenitelným pomocníkem v každé situaci.

Líbil se ti článek? Sdílej jej přátelům: