Řízení automobilů budoucnosti. Automobilový svět bude za desítky let vypadat jinak, než jak ho znáte dnes
Autonomní řízení je budoucnost automobilového průmyslu. Nevíte, co tento pojem znamená? Určitě o něm ještě hodně uslyšíte. Je to inovace, díky které bude řízení vozidel ještě jednodušší. Nebudete muset přemýšlet nad tím, jestli řízení věnujete dostatek pozornosti a budete si moc vyřídit i jiné věci. Automobil totiž bude řídit za vás.
Bezpečnější doprava? Už dnes můžete sledovat chytré systémy
Počítače, které budou řídit, se nebudou rozptylovat například telefonem nebo si povídat se svým spolucestujícími. Bude tak vyřešena nejen bezpečnost, ale tak efektivita jízdy. Už dnes mají automobily různé funkce, které řízení usnadňují. Existuje však pět stupňů autonomního řízení. Je to stupnice, kterou se můžete řídit, protože je mezinárodně uznávaná. Podle ní se určuje, jak moc zvládne vůz samostatnou jízdu.
Jednotlivé stupně si nyní můžeme představit. Nultý stupeň znamená, že ve vozidle není žádná automatizace. Člověk musí auto ovládat kompletně sám a jedná se tak o většinu vozidel, která se dnes na silnicích pohybují. Prvním stupeň je pak podpora řidiče, sem patří například asistent pro udržení se v pruhu nebo asistenci, kteří zabrání při couvání nabourání. Tento stupeň tak zajistí větší bezpečnost.
Prozatím jsme na druhém stupni, ale systémy se vyvíjí
Druhý stupeň je částečná automatizace, což znamená, že auto umí samo zpomalit nebo zrychlit a u toho ještě točit volantem. To můžete vidět například při parkování, kdy zapnete asistenta, pustíte volant a auto samo zaparkuje, aniž by někde škrtlo nebo se stala nehoda. V této fázi ale musíte být připraveni vzít volant do ruky. Třetí stupeň je podmíněná automatizace. Od třetího stupně se ale prozatím jedná jen o budoucnost, žádné systémy ještě v provozu nejsou. Díky nim ale budete moci odpočívat, volant ani nebudete držet v ruce.
Vysoká automatizace je další stupeň, kdy člověk může auto řídit sám, ale není to povinnost. Auto zastaví i v případě, že člověk nepřevezme řízení. Plnou automatizací se pak rozumí situace, kdy volant není vůbec potřeba.