Je podcasting na vzestupu, nebo je to jen bublina?
Psát si na internetu blog bývalo v kurzu. Ale naposledy tak před deseti patnácti lety. Od té doby uplynulo hodně vody, a abyste zaujali zmlsané internetové publikum, musíte být minimálně youtuber. Nebo natáčet zajímavé podcasty, vaše tvorba pak lidem nahradí rádio a bude jim dělat společnosti například při cestování či řízení auta.
Čtení se už omrzelo
Ano, už je tomu definitivně tak. Čím dál více lidí tráví většinu pracovní doby tím, že něco čte. E-maily, návody, pracovní postupy, reporty, směrnice… A tak už ve svém volném čase příliš číst nechtějí. Pro zábavu sáhnou raději po audioknize než po klasickém tištěném vydání. Namísto listování zpravodajskými servery si pustí audioreportáž. A namísto čtení blogu si raději pustí podcast.
Povolání: podcaster
V kontextu České republiky jde zatím jen o zbožné přání těch úspěšnějších, ve světě už ale existují lidé, kteří mají jako hlavní zdroj obživy vlastní podcastový kanál. A rozhodně nejde o nějaké symbolické odměny, které sotva stačí na živobytí. Časopis Forbes sestavil žebříček těch nejúspěšnějších za rok 2019 včetně jejich odhadovaných příjmů. Tady jsou i s výdělky:
- Joe Rogan: The Joe Rogan Experience – 30 milionů dolarů
- Karen Kilgariff a Georgia Hardstark: My Favorite Murder – 15 milionů dolarů
- Dave Ramsey: The Dave Ramsey Show – 10 milionů dolarů
- Dax Shepard: Armchair Expert – 9 milionů dolarů
Alespoň nějaký příjem pak svým autorům vynáší zhruba milion podcastů. Kromě anglických vydělávají především podcasty ve španělštině, čínštině nebo korejštině, alespoň nějaké výnosy ale mají i nejoblíbenější české podcasty.
Být influencerem se vyplácí
Autoři podcastů obvykle netěží z předplatného, i když některé služby jako třeba Spotify jim posílají autorské honoráře. Hlavní příjem je z reklamy, recenzí produktů a podobných aktivit. Na rozdíl od jiných formátů totiž není propagace v rámci podcastů nijak regulovaná a autoři si tak mohou dělat prakticky vše, co jim jejich publikum dovolí.