Japonsko má první hybridní loď na vodík
Japonsko učinilo významný krok směrem k udržitelné námořní dopravě. Ve městě Kitakjúšú byla uvedena do provozu první japonská hybridní osobní loď Hanaria. Tento unikátní plavidlo je poháněno kombinací vodíku a bionafty, což mu umožňuje výrazně snížit emise CO2 ve srovnání s tradičními loděmi poháněnými fosilními palivy. Díky této technologii se emise škodlivých látek podařilo snížit až o 53 %, v některých případech dokonce o 100 %.
Palivová flexibilita a tichý provoz
Jednou z klíčových vlastností lodi Hanaria je flexibilita v používání zdrojů energie. Loď může být poháněna výhradně vodíkem, bionaftu, nebo kombinací obou paliv. Tento systém umožňuje optimalizovat spotřebu energie podle aktuálních podmínek a požadavků. Další výhodou je téměř bezhlučný provoz, který zvyšuje komfort cestujících a minimalizuje rušení okolního prostředí.
Za pokročilou technologií lodi Hanaria stojí japonská automobilka Toyota. Kromě vodíkových palivových článků, které jsou shodné s těmi, které se používají v prvním sériovém vodíkovém automobilu Toyota Mirai, se společnost podílela také na vývoji pokročilého navigačního systému.
Loď jako multifunkční prostor
Interiér lodi Hanaria nabízí cestujícím vysoký komfort a široké možnosti využití. V prvním patře se nachází velký 98palcový monitor a projektor, což otevírá dveře mnoha různým aktivitám. Loď může sloužit nejen jako dopravní prostředek, ale také jako prostor pro pořádání konferencí, vzdělávacích programů nebo kulturních akcí. Kajuty pro cestující ve druhém patře jsou navrženy tak, aby si cestující mohli vychutnat plavbu a zároveň pocítit spojení s okolní přírodou.
Vývoj lodi Hanaria přinesl i nové technologické výzvy. Jednou z nich bylo řešení zásobování vodíkem. Na rozdíl od automobilů nemohou lodě jednoduše zastavit u vodíkové stanice. To vyžadovalo vývoj nových řešení pro skladování a distribuci vodíku.
Vodík má budoucnost i mimo automobilový průmysl
Projekt lodi Hanaria dokazuje, že potenciál vodíkových palivových článků přesahuje rámec automobilového průmyslu. Vodík může být využit v mnoha dalších oblastech, například pro výrobu elektřiny, vytápění nebo jako palivo pro různé typy strojů. Tento trend potvrdila i výstava H2 & FC Expo, která se konala letos v únoru a představila širokou škálu aplikací vodíkové a palivové článkové technologie.