Jak koronavirus ovlivnil nakupování? Objednáváme více on-line. Dokonce i to, co nepotřebujeme!
V polovině letošního roku, zhruba tři měsíce po vyhlášení karantény, provedla agentura Ipsos průzkum na téma nakupování. Výsledky ankety nebyly překvapivé – potvrdilo se tušené. Většina české populace se během pandemie snaží vyhýbat konvenčním nákupům v kamenných prodejnách a zboží si objednáváme v e-shopech. Po dvou měsících nouzového stavu nakupovali na internetu dokonce i lidé, kteří do té doby elektronické obchody obcházeli obloukem.
Zájem byl o potraviny, módu i zbraně
Podle agentury Ipsos bralo e-shopy útokem 7 z 10 Čechů. Každý osmý respondent pak přiznal, že tak činil navzdory negativnímu postoji k on-line nákupům. Mezi nejčastěji objednávané zboží patřilo oblečení a potraviny. Přibližně čtvrtina respondentů pak do nákupního košíku umístila věci, které by si za normálních okolností přes internet nezakoupila – dokonce i čerstvé ovoce a zeleninu. Na zisky si rozhodně nemohli stěžovat ani prodejci zbraní, například největšímu českému prodejci narostly tržby o 240 %.
Bezpečné, ale především levnější nákupy
Důvodů zvýšeného zájmu o nakupování v e-shopech bylo více. Někteří nakupující se řídili heslem „nakupujte bezpečně“, spousta jich však slyšelo spíše na výrazné slevy na internetu. Mnozí prodejci se rozhodli nalákat zákazníky na zlevněné zboží a nevšední akční nabídky.
Kromě oblečení a potravin lidé hojně objednávali léky a elektroniku. Na odbyt šlo také nářadí a další potřeby pro kutily. Více se internetových nákupů účastnily ženy, každý osmý nakupující pak uvedl, že v e-shopu neváhal utratit o tisíc korun více, než kolik by za nákup nechal v běžném obchodě. Pro zhruba 9 procent zákazníků byl nákup dražší o dva tisíce.
Průzkum potvrdil to, co se o Češích traduje delší dobu – on-line nakupování se rozhodně nebráníme. Čtvrtina dotázaných uvedla, že bude přes internet nakupovat i v budoucnu.