16. června 2025
Kategorie: Zvědavec

Alois Wessels – vizionář, který udělal z Olomouckých tvarůžků národní poklad

V pondělí 16. června uplynulo přesně 161 let od narození Aloise Wesselse, muže, který se zásadním způsobem zasloužil o rozvoj výroby Olomouckých tvarůžků a transformoval je v symbol české kuchyně. Díky jeho odhodlání, inovativnímu duchu a podnikavosti se z tradičního rodinného řemesla stal prosperující podnik, jehož výrobky zná celé Česko i okolní země.

Alois Wessels (1864–1944) přišel na svět v Lošticích jako syn Josefa Wesselse, jenž se živil jako povozník a výrobce tvarůžků. Již jako chlapec pomáhal v domácí výrobně, kterou po otci převzal ve 33 letech. Jeho hlavní zásluhou bylo propojení starých osvědčených metod s novými technologiemi a rozšiřování trhu daleko za hranice regionu. Výsledkem byla firma, která si i přes růst zachovala kvalitu, autenticitu a odkaz předků. Podívejme se na sedm zajímavostí, které dokládají, proč je Alois Wessels považován za výjimečnou osobnost českého podnikání.

1. Tvůrce značky A.W. – základ budoucí slávy

Za zkratkou A.W., pod níž se dnes prodávají slavné Olomoucké tvarůžky, se skrývají iniciály zakladatele Aloise Wesselse. Právě on proměnil výrobu tvarůžků z domácí rukodělné činnosti v regulérní podnikatelskou činnost. Během necelých dvaceti let se mu podařilo vybudovat z rodinné manufaktury největší podnik svého druhu v celém Rakousku-Uhersku. Jeho schopnosti a obchodní talent umožnily tvarůžkům dobýt trh a stát se známou značkou.

2. Inovátor, který přinesl nové technologie

Po převzetí firmy se Alois nebál investovat – za pomoci půjčky ve výši 1500 zlatých zakoupil dům na hlavním loštickém náměstí a jeho zadní trakt přestavěl na moderní výrobní prostor. Zavedením ručně ovládaných strojků na tvarování sýrů – tzv. klapaček – dokázal zefektivnit výrobu. Každá pracovnice díky nim vyrobila více než dvojnásobek tvarůžků denně než dříve – nárůst byl ze 4000 na 9000 kusů. Díky těmto krokům mohla firma uspokojit rostoucí poptávku bez ústupků v kvalitě.

3. Posunul podnik za hranice regionu

Modernizace výroby umožnila firmě rozšířit svůj vliv i za hranice Loštic. Produkty značky A.W. se začaly objevovat nejen na domácím trhu, ale i v dalších částech tehdejší monarchie. Zboží se dostávalo k zákazníkům v různých regionech Rakouska-Uherska a firma tak položila základy pro budoucí exportní úspěchy Olomouckých tvarůžků.

4. Vytvářel pracovní místa pro místní obyvatele

Jedním z důležitých přínosů Aloise Wesselse byla jeho role zaměstnavatele. Zatímco za jeho otce byla výroba tvarůžků čistě rodinnou záležitostí, Alois otevřel dveře desítkám pracovníků z okolí. V roce 1912 již jeho podnik zaměstnával 36 lidí. Díky němu tak získaly mnohé loštické rodiny stabilní práci a příjem. Wessels se tak nepřímo podílel na zlepšení životní úrovně v celém regionu.

5. Myslel na další generace

Alois Wessels nebyl jen zdatný podnikatel, ale také prozíravý otec. V roce 1917 předal firmu svému zeti Karlu Pivnému a dceři Františce. Nešlo ale jen o přenechání prosperujícího podniku – tímto krokem zároveň Pivného ochránil před nasazením na frontu během první světové války. Navíc nezapomněl ani na další děti. Pro dceru Marii nechal postavit novou továrnu a připravil budoucnost i pro svého syna Vincence. Tímto plánováním zajistil, že rodinné podnikání bude mít pevné základy i v dalších generacích.

6. Zachoval tradiční recepturu a kvalitu

Přestože firma rostla a modernizovala se, Alois nikdy neslevil z důrazu na kvalitu. I při rozšiřování výroby bylo pro něj klíčové, aby tvarůžky zůstaly věrné své originální receptuře. Dbal na to, aby si zachovaly svůj nezaměnitelný charakter – chuť, vůni i konzistenci. Díky tomu se tvarůžky staly nejen oblíbenou delikatesou, ale i produktem, který přežil módní trendy a dodnes se těší oblibě napříč generacemi.

7. Vybudoval rodinné dědictví, které trvá dodnes

Zásluhou Aloise Wesselse vznikl podnik, který přežil mnohé – od znárodnění přes změny režimů až po restituci. I po druhé světové válce, kdy došlo ke znárodnění, zůstala tradice značky A.W. zachována. Po sametové revoluci byl podnik navrácen jeho potomkům, kteří se dodnes podílejí na jeho chodu. A. W. spol. s r.o. tak zůstává rodinnou firmou, která ctí odkaz svého zakladatele a zároveň hledí do budoucnosti.

Alois Wessels je důkazem, že i z malého rodinného podniku může vyrůst firma s mezinárodním renomé, pokud ji vede člověk s vizí, odvahou a úctou k tradici. Olomoucké tvarůžky, jejichž výrobě zasvětil celý život, jsou dnes kulturním i kulinářským dědictvím Česka – a to zejména díky němu.

Zdroj/foto: tvaruzky.cz

Líbil se ti článek? Sdílej jej přátelům: