Jakou kameru na motocykl? Outdoorovou nebo model určený přímo pro motorky?
Autokamera už zachránila nejednoho řidiče před nespravedlivým obviněním ze způsobení dopravní nehody. A jak se ukazuje, ani u motorkářů není kamera k zhození. Jenže jakou vybrat, když ty specializované jsou přizpůsobeny autům, nikoliv motorkám? Bude stačit obyčejná outdoor kamera, kterou si můžeme dát na helmu? Nebo se dá pořídit něco, co je uzpůsobeno přímo pro motorku? A v čem jsou motorkářské modely kamer lepší než ty akční?
Jak je to s kamerou na motocykl – dá se na trhu něco najít?
Výhodou současných technologií je fakt, že i moderní elektronika se dá uzpůsobit specializovaným potřebám. Proto ani do provozu na motorce, kde chybí ochrana proti povětrnostním vlivům, není dneska problém pořídit odpovídající kameru. Ta navíc bude nastavena přímo pro danou motorku.
Proč se neomezovat jen outdoorové kamery
Důvodů, proč se outdoor kamera na motorku moc nehodí, je poměrně hodně. Samozřejmě teď mluvíme o situaci, kdy stojíte o záběry potenciálně využitelné jako důkaz ohledně dopravní situace těsně před nehodou a případně i při ní (nebo v souvislosti s přestupkem). Pokud stojíte o zážitková outdoor videa z jízdy směřující na váš profil instagramu – tady bude outdoor kamera ideálním nástrojem.
S použitím outdoorové kamery pro pravidelné zaznamenávání jízdy na motorce a s ní související dopravní situace se pojí několik základních problémů:
- kam ji umístit – na helmě nad ní nemáme pravidelnou kontrolu, na nádrži má kamera mizerný úhle pro natáčení, na řídítkách blokuje náš výhled na budíky
- jak to udělat, aby ji neviděli případní nenechavci – outdoorová kamera je docela velká a nedá se na motorku umístit tak, aby nebyla na první pohled vidět
- jak natočit dostatečně přehledné záběry – outdoorová kamera nemá dostatečně široké pozorovací úhly, rozhodně nedohlédne na krajnici nebo na chodník. Neslouží totiž ke snímání přehledu o okolí, jen k vytvoření autentické nahrávky vašeho zážitku v terénu
- jak zajistit, aby kamera fungovala dlouho a natočila všechno – akční kamery mají poměrně slabou baterku a omezené paměťové karty. Takže je nutné každou chvilku zastavit a kontrolovat, jestli se ještě natáčí, na jak dlouho ještě zbývá energie a místo na kartě atp.
- jak zajistit, že se kamera vždycky zapne, kdykoliv vyjedete – outdoorovou kameru je nutné zapínat ručně. Takže se při každém nastartování motorky musí myslet na to, že máte zapnout i kameru. Jinak jste bez záběrů.
Jaké výhody přinese nákup kamery určené přímo pro motorku
Pokud vám všechny výše zmíněné body přijdou jako dost velký problém, který by vás jen obtěžoval, pak vězte, že kamera určená na motorku je řeší všechny a pěkně najednou. Kamerový systém, který je určen pro motorku, obsahuje 2 malé a velmi nenápadné kamerky se širokým úhlem záběru.
Kamerky si snadno připevníte třeba pod přední a zadní světlo motorky. Díky tomu budete mít záznamy jak ze situace před vámi, tak i za vámi – ale hlavně: když motorku odstavíte a odejdete od ní, nebude nutné kamery vždycky sundávat a zase je vracet zpátky. Jsou celkem nenápadné, na první pohled si jich nevšimne nikdo.
Snad největší výhodou je fakt, že se nemusí myslet na zapnutí kamery. Ta motocyklová se zapíná automaticky se spuštěním motoru – a hlavně se z motorky stále i dobíjí. Proto jí nikdy šťáva nedojde. Na paměťové kartě je stejná funkce smyčkového natáčení, jakou známe z kamer do auta – jakmile se karta zaplní, začne se přepisovat původní záznam od začátku.
A tím výčet výhod ještě zdaleka neskončil…
Ještě pokračujeme v krasojízdě výhod! S kamerou určenou pro motorky vždycky máte jistotu, že budete mít potřebné záběry jako důkazní materiál k nehodě, kterou jste nezpůsobili. Mimo jiné si tím zachráníte i trvale nižší cenu povinného ručení na motorku, protože se nenačte žádný malus za zavinění dopravní nehody. O ostatních následcích za nespravedlivé obvinění ze zavinění dopravní nehody ani nemluvě.
Motorkové kamery jsou širokoúhlé, takže jsou schopné snímat i více než 120 stupňů – převážně už zmíněné krajnice a chodníky, které v náhledu na dopravní situaci bezprostředně předcházející dopravní nehodě často hrají tu největší roli.