Co přinesl revoluční rok 2024 ve světě povinného ručení?
Do českých dějin povinného ručení se rok 2024 zapíše jako rok přelomový. Po delší době se novým zákonem mění řada parametrů zákonem daného pojištění vozidel — rozšiřuje se jeho rozsah, zavádějí se nové povinnosti, ale některé také mizí. Jak se tedy proměnil svět povinného ručení po 1. dubnu 2024, kdy nový zákon vstoupil v platnost? Na co si dát pozor a na co se těšit?
Povinné ručení bez zelené karty, ale nově i pro elektrické koloběžky
Jednou z potěšitelných změn v povinném ručení je skutečnost, že na území České republiky s sebou řidiči již nemusí vozit tzv. zelenou kartu, tedy doklad o sjednání pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Při případné silniční kontrole si policie nezbytné informace dohledá od 1. 10. 2024 v centrální online databázi sama. Nezapomeňte ale, že při cestách do zahraničí zelenou kartu musíte mít u sebe. Takže: pokud ji v autě máte, klidně ji tam nechte.
Novým zákonem se také rozšiřuje povinnost sjednání povinného ručení i na další kategorie vozidel — nově platí i pro všechna vozidla s motorovým pohonem (a to včetně elektrického) s konstrukční rychlostí nad 25 km/h, nebo s konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/h, pokud jejich hmotnost zároveň přesahuje 25 kg. Tato rozšířená povinnost se tak nově dotkne především elektrokoloběžek, segwayů, pracovních strojů s pojezdem, sněžných skútrů, rolb, golfových vozítek, zahradních traktůrků, apod. Povinné ručení nesjednáte pro elektrické invalidní vozíky, které využívají osoby s tělesným postižením a elektrokola, neboť u nich není (elektro)motor hlavním zdrojem pohybu, ale jen pomáhá při šlapání.
Kdo a jak si může nově sjednat povinné ručení?
Ani nový zákon přirozeně nemění nic na možnosti zařídit si povinné ručení online. Od 1. 10. 2024 bude možné pojištění sjednat buď platbou (platební brána, nebo bankovní převod u odloženého počátku), nebo digitálním podpisem.
K dílčím změnám dochází též i v tom, co vše povinné ručení kryje, respektive mění se minimální výše sjednávaných pojistných limitů. Ty se nově navyšují na 50 milionů korun pro majetkové škody a na 50 milionů korun u újmy na zdraví (z dřívějších 35 milionů pro jednu i druhou kategorii), to řidičům přináší vyšší pojistné krytí a větší jistotu, že jejich pojištění skutečně pokryje reálně způsobené škody. Změna se přitom dotkne i stávajících pojistných smluv s nižšími limity, které pojišťovny automaticky přenastaví tak, aby odpovídaly novým zákonným požadavkům.
Vstříc poškozeným vychází nový zákon také v tom, že za provoz vozidla se nyní považuje jakékoli jeho použití odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. A to bez ohledu na terén, vlastnosti vozidla či na to, jestli je vozidlo v pohybu, nebo stojí.