
90 let elegance a výkonu: Škoda Superb je starší, než si možná myslíte
Psal se březen 1935 a z továrny v Mladé Boleslavi vyjel první Superb. Kdo by tehdy řekl, že se o 90 let později budou pořád vyrábět auta s tímhle názvem? Superb (pro Angličany výraz pro něco mimořádného) se stal jednou z nejdéle používaných značek v historii Škodovky. Za ty roky se z něj vyklubal symbol toho nejlepšího, co česká automobilka umí.
Když luxus dostal jméno
Škodovka to v 30. letech rozjela ve velkém. Přišla s auty, která měla páteřový rám a nezávislé zavěšení kol – tedy věci, které dnes bereme jako samozřejmost, ale tehdy šlo o revoluci. A nejlepší model potřeboval patřičné jméno. Nakonec z toho byl Superb. Jako by už tehdy věděli, že se stane symbolem automobilky na dalších 90 let.
První Superb tehdy ještě nesl označení Škoda 640. Začal vyrábět v březnu 1935 a pod kapotou měl šestiválec o výkonu 55 koní – a i když je to v kontextu dnešní doby úsměvné číslo, tehdy to stačilo k tomu, aby se stal králem silnic.
Co však na Superbu veřejnost „dostalo“, byl prostor. Vešlo se do něj sedm lidí i s kufry, což bylo něco mimořádného. K tomu hydraulické brzdy a 12V elektrika – v době, kdy většina aut byla ještě hodně jednoduchá, šlo takřka o zázrak.
Superb 640 z roku 1935 (vlevo) a Superb 3000 OHV z roku 1939
Vrcholem nabídky byl Superb s osmiválcem a výkonem 96 koní. Za 15 let výroby vzniklo necelých 900 osobních aut a přes 1600 vojenských verzí, včetně „drsné“ verze s pohonem 4×4.
Padesát let spánku a velkolepý návrat
V roce 1949 došlo k útlumu. Doba luxusním autům moc nepřála a značka se vydala jiným směrem. Na jméno Superb pak sedl prach na dlouhých 50 let. A až v září 2001 nastala renesance – první moderní Superb byl na světě.
Nový Superb navázal tam, kde jeho předchůdce skončil – byl prostorný, pohodlný a výkonný. Vrcholem byl benzinový šestiválec 2.8 V6 s automatem Tiptronic a výkonem 193 koní. Do nabídky se také dostaly příplatkové bi-xenony.
Čtyři generace, jeden příběh
Prodejní čísla modelu Superb průběžně rostou. První „novodobý“ model (ten z roku 2001) si koupilo asi 137 tisíc lidí. To není špatné, ale druhá generace měla mnohem větší úspěch – 618 tisíc prodaných aut. Jistě to ovlivnil fakt, že přibyla verze kombi. Praktický kombík si pořídíte, i když máte rodinu, psa a každý víkend jezdíte na chalupu s půlkou domácnosti.
No a třetí generace? Ta trhla rekord – přes 805 tisíc prodaných aut. Řidiči už víc kupovali kombíky než sedany – asi 56 procent lidí sáhlo po verzi s větším kufrem.
Třetí generace Škoda Superb
A co čtvrtá, tedy současná generace? Ta pokračuje ve stejném duchu, ale s ještě modernější technikou.
Nové a předváděcí vozy Škoda Superb jsou dnes k mání jako liftback nebo kombi, s benzinem, naftou, a dokonce i jako hybrid, který na elektřinu zvládne ujet až 120 kilometrů. To je dost na to, abyste celý týden jezdili do práce a nabíjeli jen o víkendu.
Zdroj/foto: skoda-storyboard.com