29. ledna 2021
Kategorie: Motorista

Tatra Kopřivnice: česká automobilka se slavnou minulostí

Tatra měla v Československu tak silnou pozici, že se slovo tatrovka vžilo jako obecné označení nákladního automobilu bez ohledu na to, kdo konkrétní vůz vyrobil. Tahle doba už je bohužel dávno pryč. Stejně jako éra, ve které jezdili luxusními osobními vozy Tatra státnici a významné osobnosti nejen z Východního bloku. Tatra má zkrátka slavnou minulost.

Mezi její nejznámější vozy patří:

  • Tatra 111: Suverénně nejlepší těžký nákladní vůz padesátých let
  • Tatra 87: Tenhle osobák vozil Zikmunda s Hanzelkou po celém světě
  • Tatra 600 Tatraplan: Nechvalně proslulé auto stranických funkcionářů a tajné policie
  • Tatra 613: Reprezentativní limuzína komunistických i polistopadových státníků

Založena před 170 lety

Tatra byla založena už v roce 1850 Ignácem Šustalou, v prvních letech to ale byla malá dílna, která vyráběla bryčky a koňmi tažené kočáry. Šustalovi se ovšem dařilo, dílnu rozšiřoval a brzy mu nestačila, musel tedy začít stavět vlastní továrnu. Na konci devatenáctého století firma vyráběla železniční vagony. První automobil jménem NW Präsident pak sjel z výrobní linky v roce 1897.

Kočár s motorem

Z dnešního pohledu se však nejednalo ani tak o automobil jako o kočár s motorem. A přesně to také Präsident byl – varianta kočáru Mylord, který Tatra v té době s úspěchem prodávala. Kočár svedl cestovat rychlostí kolem 20 km/h, propagační cestu z Kopřivnice do Vídně překonal za zhruba 15 hodin jízdy.

Horší i lepší časy

Tatře se dařilo zejména před první světovou válkou a v období první republiky, kdy stál v čele její technické divize Hans Ledwinka. Z Ledwinkových nápadů a zlepšováků firma těžila ještě dlouhá desetiletí po jeho smrti. Během druhé světové války využívali výrobní závody Tatry Němci, krátce po válce pak byla firma znárodněna. Tatře pomohlo, že neměla konkurenci, a že si ji oblíbili komunističtí pohlaváři. Po sametové revoluci však přišla privatizace a na volném trhu se ukázalo, že Tatra v posledním období příliš neinovovala, a tak začala firma upadat. Dnes se jí příliš nevede.

Líbil se ti článek? Sdílej jej přátelům: