Překvapivé statistiky o nájezdu vozidel: Kde se jezdí nejvíce a kde nejméně?
Podle nedávného průzkumu společnosti carVertical jsou na evropských silnicích nejvytíženější auta v Nizozemsku. Nejnižší průměrný roční nájezd byl naopak zaznamenán v Lotyšsku. Co se týče českých řidičů, ti patří spíše k těm, kteří se za volantem tolik neohřejí. Výsledky průzkumu, založeného na analyzovaných vozidlech z různých zemí Evropy, ukazují, že vzdálenost, kterou auto za rok urazí, může mít významný vliv na jeho životnost a hodnotu.
Nizozemci na špici v počtu najetých kilometrů
Z výzkumu vyplývá, že auta z Nizozemska mají průměrný roční nájezd 29 851 kilometrů, což je nejvíce v Evropě. Následuje Španělsko s 29 017 kilometry, Dánsko s 27 346 kilometry, Belgie s 24 308 kilometry a Francie s 23 775 kilometry. V těchto zemích běžně auta po třech až čtyřech letech provozu dosahují hranice 100 000 kilometrů, což často vede jejich majitele k prodeji, aby se vyhnuli poklesu hodnoty vozu.
Proč vysoký nájezd ovlivňuje cenu auta?
Odborníci upozorňují, že s vyšším počtem najetých kilometrů klesá hodnota automobilu, což může majitele motivovat k prodeji vozu dříve, než jeho cena výrazně klesne. Matas Buzelis, odborník na trh s ojetými vozy ze společnosti carVertical, vysvětluje: „Mnoho aut s vysokým nájezdem je dováženo do Česka ze západní Evropy. Dovoz takových vozidel je finančně výhodný a relativně snadný, což nemá výrazný vliv na cenu ojetiny.“
Jak jsou na tom Češi?
V České republice je průměrný roční nájezd automobilů jedním z nejnižších v Evropě, konkrétně 19 155 kilometrů. Pro srovnání, polští řidiči ujedou ještě méně, a to jen 17 925 kilometrů ročně. Slováci jsou na tom o něco lépe s průměrem 21 230 kilometrů a němečtí řidiči zvládnou za rok průměrně 22 542 kilometrů.
I když se může zdát, že česká auta jezdí méně než západoevropská, po deseti letech provozu může mít český vůz na tachometru zhruba 200 000 kilometrů. Vysoký nájezd však není jediným faktorem, který by měl kupující u ojetého auta zohlednit.
Pozor na stočené tachometry
Při nákupu ojetého vozidla by měli kupující být obezřetní zejména vůči autům s nízkým počtem najetých kilometrů, které jsou nabízeny za neobvykle atraktivní cenu. Nepoctiví prodejci často manipulují s tachometry, aby zvýšili cenu vozu. Zvláště u dovezených aut ze zahraničí je riziko falšování nájezdu vyšší, protože mezi zeměmi neexistuje jednotný systém výměny informací o vozidlech.
„Řidiči by si měli historii vozidla vždy pečlivě ověřit, než se s prodejcem setkají,“ radí Buzelis. „Kontrola historie může ušetřit čas i peníze a předejít zklamání. Kromě toho by každý kupující měl trvat na zkušební jízdě a nechat auto prověřit v autorizovaném servisu.“
Zdroj/foto: carVertical