Co je černý led a proč je nebezpečný?
Černý led nebo také Black Ice, jak se mu říká v anglicky mluvících zemích, je velmi tenká vrstva ledu na asfaltu a černým se nazývá právě proto, že led jako takový není vidět, proto černý led vypadá velmi podobně jako obyčejný mokrý asfalt.
Kde a za jakých podmínek se černý led tvoří?
Black Ice se tvoří, když teplota vzduchu nejprve stoupne mírně nad nulu, v důsledku čehož vlhkost nejprve ve vzduchu kondenzuje, a poté, když teplota vzduchu klesne mírně pod nulu, tato vlhkost se usadí na asfaltu, zmrzne a vytvoří velmi tenkou vrstvu ledu. Zpravidla tohle nastává v pozdních odpoledních nebo časných ranních hodinách.
Nejčastěji se náledí tvoří na kopcovitých a jiných dobře zavátých cestách včetně mostů a nadjezdů, na křižovatkách a v místech, kde je málo slunečního světla. Na rozdíl od roztátého a zmrzlého sněhu na chodníku je černý led absolutně neviditelný, a proto je dvojnásob nebezpečný. Mnoho řidičů si toho všimne příliš pozdě, a protože vozovka je tak kluzká, že v některých případech ani pneumatiky s hroty nepomohou udržet kontrolu nad vozidlem, nečekané setkání s náledím obvykle končí dopravní nehodou.
Jak se zachovat, když se ocitnete na černém ledu?
Univerzální rady, jak si udržet kontrolu nad vozidlem v případě ztráty trakce na asfaltu pokrytém náledím, bohužel neexistují. Důvodem je, že v závislosti na hmotnosti, typu pohonu a dalších faktorech se každé auto chová jinak. A pokud neexistují vhodné dovednosti, pak nepomohou ani samotné znalosti, protože ve stresové situaci vždy nejprve fungují reflexy. Přesto se ne nadarmo říká, že je snazší katastrofě předcházet než řešit její následky. Aby pro vás setkání s černým ledem nebylo překvapením, zde je několik tipů:
- Za prvé, když se blížíte k autu, všimněte si stav asfaltu, a pokud klouže, pak při vjezdu na veřejnou komunikaci buďte maximálně opatrní.
- Za druhé, po vyjetí z parkoviště na veřejnou komunikaci mírně zrychlete, poté, když se přesvědčíte, že kolem vás nejsou žádná další auta, použijte kontrolní brzdění, a pokud se v tu chvíli spustí protiblokovací systém (ABS), znamená to, že asfalt je kluzký.
- Za třetí, vždy sledujte barvu asfaltu. Pokud má tmavé skvrny nebo lesk, pak je to důvod k opatrnosti. Pokud asfalt vypadá jako mokrý, ale zpod kol auta před vámi nestříká voda, pak jedete po černém ledu. A co je nejdůležitější, pokud si všimnete černého ledu na dálnici, kde je to obzvláště nebezpečné, pak je lepší se pomalu dostat na první čerpací stanici a klidně počkat, až černý led trochu roztaje.
Faktem je, že na vozovce je spousta bezohledných řidičů a je nebezpečné nacházet se tam v podmínkách černého ledu. I jen stát na okraji vozovky je nebezpečné.
Na závěr je vhodné poznamenat, že zima chyby neodpouští. V zimě je proto obecně lepší zapomenout na jízdu vysokou rychlostí a prudké manévry. Na co byste ale v zimě neměli zapomínat, je dodržování bezpečné vzdálenosti. Je samozřejmé, že v zimě je třeba dávat maximální pozor a sledovat cestu, a ne zprávy na mobilu.